یزدفردا: کتاب «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ: سیمین دانشور» نوشته فاطمه سرمشقی با تصویرگری تکتم ملانوروزی به همت نشر کتاب‌های فیل منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: «سیمین دانشور» عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ‌» است که نشر کتاب‌های فیل (بخش کودک و نوجوان انتشارات گهگاه) آن را منتشر و روانه بازار کتاب‌های کودک و نوجوان کرده است.

این کتاب زندگی سیمین دانشور از کودکی تا بزرگسالی را روایت می‌کند. روایتی داستان‌گونه، همراه با تصویرهایی که خواننده کم‌سن‌وسال را جذب کرده و تا آخر همراه خود نگه می‌دارد. کودکان و نوجوانان با مطالعه این زندگی‌نامه که به زبانی ساده نوشته شده است، با زندگی و دستاوردهای سیمین دانشور، یکی از مهم‌ترین نویسندگان و روشنفکران ایرانی آشنا می‌شوند.

سیمین در شیراز و در خانواده‌ای علاقه‌مند به فرهنگ و ادبیات به دنیا آمد. او از کودکی به اشعار حافظ علاقه فراوان داشت و پدر او را تشویق می‌کرد که این اشعار را بَر کند و وقتی مهمانی به خانه‌شان می‌آمد از سیمین می‌خواست که شعرها را برای آن‌ها بخواند. شاید این جلسه‌ها اولین قدم سیمین برای آشنایی با ادبیات فارسی بود. حتی آنچه بعدها در لابه‌لای نوشته‌های سیمین به چشم می‌خورَد، نشأت‌گرفته از بازی‌های کودکانه و خاطرات کودکی‌اش از رفت‌وآمدهایش به همراه پدر به چادرهای ایل قشقایی است. همانجا بود که او با قصه‌های شاهنامه و شخصیت‌های رستم، سهراب و سیاوش آشنا شد. مراسم تعزیه امام حسین و سوگواری سیاوش را دید و این دیدارها را در رمان سووشون منعکس کرد. سیمین کوچک در بزرگ‌سالی نیز، با پشتکار، عزم و علاقه‌مندی به نوشتن، به نویسنده‌ای اندیشمند تبدیل شد. سیمین، جدا از آنکه همسر جلال آل احمد، نویسنده پرکار و صاحب‌نام دهه ۳۰ و ۴۰ بود؛ خود نیز یکی از اولین زنان داستان‌نویس ایرانی است که بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات و رمان‌های فارسی، رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش را خوانده‌اند. سیمین دانشور را بیشتر به واسطه رمان‌هایش به‌خصوص «سووشون» و «جزیره سرگردانی» می‌شناسند؛ اما او ترجمه هم می‌کرد و چند اثر غیرداستانی نیز دارد.

هدف مجموعه «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» این است که به بچه‌ها نشان دهد هر کدام از این آدم‌های بزرگ و تأثیرگذار، انسان‌های کوچک و معمولی و ساده‌ای بوده‌اند که با وجود مشکلات بسیار، آرزوهایی بزرگی داشته‌اند. آن‌ها با تمام مشکلات زمانه و زندگی‌شان جنگیدند و بارها و بارها خسته شدند؛ اما دست از آرزو و خواسته‌شان نکشیدند و در آخر شدند همانی که می‌خواستند بشوند. بچه‌ها با خواندن روایت داستانی از زندگی این آدم‌ها، می‌فهمند که آن‌ها نیز اگر بخواهند، می‌توانند روزی انسانی تأثیرگذار شوند.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

سیمین کوچولو در هشتمین‌روز از اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز به دنیا آمد. سیمین‌کوچولو در حیاط خانه با خواهرش ویکتوریا لب حوض می‌نشستند و برای ماهی‌ها نان خشک می‌ریختند. گرما که کلافه‌شان می‌کرد خودشان هم ماهی می‌شدند و می‌پریدند وسط حوض. گاهی هم ابراهیم گلستان که همسایه دیوار به دیوارشان بود، به خانه‌شان می‌آمد و هیجان و شوق بازی را چند برابر می‌کرد. مادر روی بوم سفیدی نقاشی می‌کرد و نمی‌دانست این بازی‌ها بعدها در داستان‌هایی که سیمین می‌نویسد چقدر نقش خواهد داشت.

پدر سیمین پزشک بود و اهالی شیراز او را می‌شناختند. دکتر کریم‌خان هدایت، عموی صادق هدایت، از دوستان نزدیکش بود. روزی به پدر سیمین گفت: «صادق‌خان به شیراز آمده و برای نوشتن داستان جدیدش می‌خواهد جاهایی را ببیند که ما نه بلدیم و نه سر در می‌آوریم.» و خواست سیمین همراهش برود. وقتی صادق‌خان سیمین را دید، تعجب کرد و گفت: «خود تو را در این قهوه‌خانه‌ها و جاهایی که من می‌خواهم ببینم راه می‌دهند؟» سیمین لبخند زد و گفت: «دختر دانشور را همه‌جا راه می‌دهند.» این اولین دیدار دو نویسنده بود. بعدها در تهران هم بارها همدیگر را دیدند. صادق هدایت به عروسی سیمین هم رفت و برای هدیه یک قاشق چای‌خوری یک‌بارمصرف به عروس و داماد هدیه داد و با این شوخی همه را به خنده واداشت.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ: سیمین دانشور» را نشر کتاب‌های فیل (واحد کودک‌ونوجوان انتشارات گهگاه) به قلم فاطمه سرمشقی و تصویرگری تکتم ملانوروزی در ۳۲ صفحه مصور رنگی و به بهای ۱۸۰ هزار تومان برای گروه سنی «ب» و «ج» منتشر و در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان عرضه کرده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا